Project

Tennis VR

Tennis_VR

Abstract

In sports performance analysis, it is important to understand the differences between experts and novices in order to train novices in an efficient manner. To understand these differences within the game of tennis, we developed a virtual environment to analyze the responses of experts and novices to services. By capturing actual service motions of an expert, it is possible to reproduce virtualized services in the environment. We did experiments on types and courses of services. As a result, we found differences between experts and novices in preparation, leg movement, take-back returns, and degree of spine twist.
We did another experiment that we present 2 kinds of services, one is the usual service and the other is special service. In special service, the kind of the toss-up and trajectory after hitting do not correspond. As a result of this experiment, we found that there might be a difference in the predictive ability of the kind of spins.
スポーツの運動解析において,熟練者と初心者の差異を理解することはトレーニングを効率的にするために重要なことです.この差異を理解するために,私たちはVR内でサービスに対する熟練者と初心者の反応の解析を行いました.サービスの再現にはモーションキャプチャスーツを用いてサーバーの身体の動きをキャプチャし,また同時に打たれたサービスもカメラを用いて3次元再構成をしました.私たちは球種に関する実験,コースに関する実験を行いました.実験の結果,私たちは両足の動き,リターンの際のテイクバックの大きさに関して差異を検出しました.
私たちは別の実験,つまり通常のサービスと特殊なサービスを提示する実験を行いました.特殊なサービスは,トスアップの球種と打球後の軌跡の球種が一致しないものです.実験の結果,私たちはサービスの球種の予測能力に関して違いがある可能性があることを確認しました.

Members

Kei Saito,
Katsutoshi Masai,
Yuta Sugiura,
Toshitaka Kimura,
Maki Sugimoto